Kopš 2021. gada Latvijas Universitātē (LU), Biznesa, vadības un ekonomikas fakultātē (BVEF) tiek īstenots pētījums par pasažieru pakalpojumu digitalizāciju Starptautiskajā lidostā “Rīga” (PASSDIGI). Pētījumā paredzētas noskaidrot, vai lidostas pasažieru pakalpojumi ir droši, ērti, ātri un saprotami visiem pasažieriem, neraugoties uz vecumu, dzimumu, izglītību, valodu zināšanām, fiziskajām īpatnībām, piekļuvi internetam un modernām viedierīcēm.

Starpdisciplinārā pētījuma PASSDIGI mērķis ir atklāt Ziemeļeiropas gaisa satiksmes centra - starptautiskās lidostas Rīga (RIX) pasažieru apmierinātību ar digitāliem pašapkalpošanās pakalpojumiem, lai veicinātu pasažieru plūsmas atjaunošanu un RIX lidostas biznesa attīstību.

Mērķis tiks sasniegts, pētot tehnoloģiju un indivīda mijiedarbību, analizējot pasažieru apmierinātību un tehnoloģiskās iespējas, izstrādājot rīcībpolitikas rekomendācijas un iedrošinot pasažierus izmantot digitālos pašapkalpošanās pakalpojumus. Pētījuma rezultātā tiks radīti novatoriski risinājumi lidostas biznesa attīstībai un pakalpojumu pielāgošanai, lai atjaunotu pasažieru plūsmu un panāktu būtiskus uzlabojumus esošajos procesos.

Lai spriestu par visu lidostas klientu apmierinātību ar digitālajiem pakalpojumiem, sadarbībā ar pētījumu centru SKDS, tika izveidota pasažieru pakalpojumu apmierinātības aptaujas anketa, kurā ietverti jautājumi par pēdējo trīs gadu laikā pirms Covid-19 pandēmijas (t.i., no 2017.gada marta līdz 2020. gada martam), kā arī Covid-19 pandēmijas laikā (t.i., kopš 2020.gada marta) izmantotajiem RIX pakalpojumiem.

Pētījuma projekta mērķa sasniegšanai, lai izstrādātu rīcībpolitikas rekomendācijas, ir svarīgi izprast lidostas pakalpojumu kvalitātes gaidas un saņemtā pakalpojuma kvalitāti. Tādēļ, aptaujas anketā tika uzdoti arī jautājumi par sagaidāmo servisa kvalitāti un saņemto, kā arī par gaidīšanas laiku rindā, lai reģistrētos lidojumam, un par personālu, kurš veica reģistrāciju lidojumam, par bagāžas nodošanu u.c. jautājumi. Tāpat noskaidrots respondentu viedoklis par reisa gaidīšanu un iekāpšanu lidmašīnā – cik viegli orientēties lidostā, izlidošanas sektoru komfortu, Wi-Fi kvalitāti lidostas telpās, iekāpšanu lidmašīnā, kā arī epidemioloģiskās drošības aspektiem - roku dezinfekcijas iespējas lidostā, pasažieru ķermeņa temperatūras pārbaude un distances ieturēšanas iespēja.

Pētījuma ietvaros noskaidrots, vai reģistrācijai lidojumam respondenti izmanto pašreģistrēšanās kiosku un, cik viegli to izdarīt. Būtiski ir izprast, cik lielā mērā respondentus turpmāk uztrauks pases, tālruņa vai iekāpšanas kartes īslaicīga uzticēšana lidostas un apsardzes darbiniekiem vai citam personālam, gaidīšana sēdēšanas sektoros vai atpūtas zonās, restorānu, bāru vai atpūtas zonu apmeklēšana, lidostas labierīcību izmantošana, gaisa elpošana terminālī, gaidīšana rindā reģistrēšanās, drošības pārbaudes, robežkontroles vai iekāpšanas laikā, atrašanās autobusā, lai nokļūtu līdz lidmašīnai, pieskaršanās savai bagāžai pēc tās saņemšanas.

Pētījums “Pasažieru pakalpojumu digitalizācija starptautiskā lidostā Rīga (PASSDIGI)” īstenots pēcdoktorantūras programmas ietvaros (1.1.1.2/VIAA/4/20/608).

Dalīties