Anda Batraga un Jeļena Šalkovska, LU Biznesa, vadības un ekonomikas fakultātes asoc. prof. un docente

Zīmolam un tā tēlam, kas apvieno racionālās un emocionālās dimensijas, ir nozīmīga loma pirkšanas lēmuma pieņemšanā. Tāpēc preces, īpaši plaša patēriņa, mēs bieži iegādājamies tieši konkrētā zīmola mudināti. Bet mūsdienās zīmola tēla nozīme pieaug arī B2B tirgū.

Uzņēmumiem ir lielākas iespējas izvērtēt piegādātājus, to korporatīvo tēlu, zīmols kļūst nozīmīgs. Būtiskākie faktori, kas ietekmē izvēli, ir reputācija, uzņēmuma kultūra, spēja piedāvāt konkurētspējīgus, kvalitatīvus produktus, nodrošināt teicamu servisu un atbalstu. Uzņēmumu vidē pirkšanas lēmuma pieņemšanas process bieži vien ir sarežģītāks nekā patēriņa tirgū. Galvenokārt, tas saistīts ar investīcijām, jo pirkumi tiek veikti, lai nodrošinātu uzņēmuma biznesu vai risinātu kādu jaunu un nozīmīgu uzdevumu vai novērstu problēmas. Turklāt uzņēmumā ierasti pirkšanas lēmuma pieņemšanas procesā ir iesaistītas vairākas personas, kurām var būt atšķirīgs viedoklis par zīmolu. Tāpēc zīmola komunikācijai, kas vērsta uz lēmumpieņēmējiem, ir jābūt efektīvai.  Pastāvot milzīgai konkurencei, zīmoliem, tai skaitā B2B zīmoliem, ir jāspēj radīt tādas konkurences priekšrocības, kuras ir grūti nokopēt vai atdarināt, kā arī jāveicina klientu lojalitāte. Partneru vēlme sadarboties ilgtermiņā veidos uzticamu zīmola tēlu, kas tiks izplatīts tālāk citiem nozaru pārstāvjiem, atvieglojot jau tā sarežģīto pirkšanas lēmuma pieņemšanas procesu. Jāatzīmē, ka šis process ir ne vien laikietilpīgs, bet arī dārgs, jo izpēte prasa līdzekļus. Savukārt pozitīvs zīmola tēls rada pārliecību un dod zināmu garantiju, ka iegādātais produkts ir kvalitatīvs un neradīs zaudējumus.  Lai pieņemtu lēmumu, nepietiek tikai ar to, ka produkts ir kvalitatīvs, funkcionāls, tam ir laba vai zema cena. B2B vidē, iegādājoties produktus, svarīgi ir arī tādi faktori kā uzticamība, garantijas apkalpošana, serviss, atbalsts. Tāpēc nedrīkst nenovērtēt zīmola tēla nozīmi, jo nereti uzņēmumi visu savu uzmanību un līdzekļus atvēl tikai konkrētu produktu reklamēšanai, aizmirstot par zīmola identitātes komunikāciju. Attiecību veidošana ar produktu lietotājiem ir viens no svarīgākajiem uzņēmuma uzdevumiem, kas nepieciešama, lai veidotu ne tikai pozitīvu zīmola tēlu, bet arī lojalitāti. Mūsdienās aizvien vairāk tiek diskutēts par dažādiem B2B zīmolu koncepcijas aspektiem un pirkšanas lēmuma pieņemšanas procesa īpatnībām. Tomēr ir jāatzīst, ka Latvijā B2B tirgu pētīts samērā maz, īpaši - zīmola tēla nozīme un tā ietekme pirkšanas lēmuma pieņemšanas procesā.  Publicēts laikrakstā "Dienas Bizness" 21.07.2017.

Dalīties