Andžela Veselova, LU Biznesa, vadības un ekonomikas fakultātes lektore

Lai Latvijas organizācijas un uzņēmumi varētu konkurēt ārpus valsts robežām, nepietiek tikai ar ISO 9001 standarta ieviešanu. Nākamai solis ir standarta Investors in Excellence ieviešana, kura pamatā ir EFQM Biznesa Izcilības modeļa kritēriji. Ceļš uz izcilību nav ātrs un viegls. ierasti tas ilgst sešus līdz astoņus gadus, jo nav viegli organizācijas vērtējumu pacelt no 150 punktiem (ISO 9001 standarta prasības) uz 750 punktiem (izcilas organizācijas sniegums).

Ja šāda standarta lietošana varētu šķist lieka, darbojoties nelielajā Latvijas tirgū, tad ārvalstu tirgos tas var kļūt par būtisku konkurences priekšrocību. Standartu var izmantot dažāda lieluma un jomas uzņēmumi. To organizāciju vidū, kuri ieviesuši šo standartu, ir gan Latvijas augstskolas, gan konsultāciju un apmācību uzņēmumi. Lai organizācija tiktu atzīta kā investors izcilībā, tai ir jāspēj nodrošināt efektīva līderība, resursu vadība un pakalpojumu sniegšana, kā arī apliecināt organizācijas sasniegumus. Katrs no elementiem ietver konkrētus indikatorus un jautājumus, uz kuriem organizācijām ir jārod atbildes. Piemēram, līderības ietvaros tiek analizēts, vai organizācijai ir noteikts galvenais mērķis un nākotnes galamērķis; vai ir izstrādātas stabilas attīstības stratēģijas un plāni, lai nodrošinātu organizācijas pastāvēšanu nākotnē; vai stratēģijas un plāni ir iestrādāti organizācijas politikā un mērķos, kam noteikti ir nozīme veiksmīgas darbības nodrošināšanā u.tml. Savukārt no resursu vadības viedokļa tiek vērtēts, cik labi tiek vadīti cilvēkresursi; vai to prasmes, zināšanas un kompetences tiek definētas, attīstītas un optimizētas, lai to spētu izmantot organizācijas labā. Pakalpojumu sniegšanas vērtēšanā ņem vērā, vai produkti un pakalpojumi ir orientēti uz klientu vajadzību apmierināšanu; vai komunikācija ir efektīva un lietderīga. Mūsdienās viss balstās klienta vēlmēs. Laiks, kad varēja strādāt izmantojot tikai intuīciju, ir pagājuši. Kā sasniegumi tiek vērtēti organizācijas sasniegtie pozitīvie rezultāti, organizācijas klientu un darbinieku apmierinātība; vai organizācija analizē savus izpildes rādītājus, lai izprastu saistību starp to, ko tā dara, un to, ko tā sasniedz. Diemžēl lielākā daļa organizāciju savus panākumus vērtē tikai pēc finansiāliem skaitļiem - peļņa, apgrozījums, rentabilitāte, bet nepelnīti aizmirst par tādiem rādītājiem, kā klientu vai darbinieku apmierinātība vai lojalitāte. Izcilai organizācijas vadībai jāprot sabalansēt visi šie rādītāji. Koncentrējas uz sabalansētu un izmērāmu mērķu noteikšanu un sasniegšanu, lietojot efektīvas un lietderīgas līderības, kā arī prasmīgu resursu vadību, Investor in Excellence standarts ir unikāls ietvars, kas palīdz organizācijai sasniegt augsta līmeņa rezultātus.  Publicēts laikrakstā "Dienas Bizness" 29.09.2017.  

Dalīties