Andžela Veselova LU Biznesa, vadības un ekonomikas fakultātes lektore

Jau divus gadus Latvijas uzņēmumiem, kas vēlas iegūt uzturēt ISO 9001 kvalitātes vadības sistēmas standartu, jārēķinās ar būtiskām izmaiņām standarta prasību izpildē. Šīs izmaiņas ir trīs gadu un 95 valstu ekspertu darba rezultāts, kura mērķis ir panākt starptautiskā kvalitātes standarta atbilstību mūsdienu tirgus apstākļiem. Tas nozīmē, ka uzņēmumiem, kuri pašlaik vēl izmanto ISO 9001:2008 standarta versiju, pārejas laiks uz jauno standartu ISO 9001:2015 ir trīs gadi, jo 2018. gada septembrī tas zaudēs spēku.

Kopš pēdējām ISO standarta izmaiņām 2008. gadā, pasaulē ir notikušas izmaiņas, ko bija nepieciešams atspoguļot arī jaunajā standarta versijā. Tehnoloģiju attīstības rezultātā ir augušas uzņēmumu un patērētāju vēlmes. Piemēram, zemo tarifu dēļ ir samazinājušās tirdzniecībai barjeras, bet kļuvušas aktuālas sarežģītas globālās piegādes ķēdes, kuru pamatā ir integrēta pieeja. Tas nozīmē, ka gan lielajiem, gan MVU ir jāmaina savs darbības stils un kvalitātes standartiem ir jāatbalsta šīs pārmaiņas. Saskaņā ar ISO standarta lietotāju viedokli, iepriekšējās tā versijas bija birokrātiskas, kas bija viens no galvenajiem šķēršļiem, kāpēc MVU nepietiekoši aktīvi ieviesa standartu. Jaunākajā ISO 9001:2015 versijā ir vēl mazāk prasību dokumentācijai, liekot uzsvaru uz darba rezultātiem un izcilības principu ievērošanu. Tas tika panākts, apvienojot procesu un riska pieeju jeb Deminga ciklu-Plāno-Dari-Pārbaudi-Rīkojies. Jaunajā standartā ir arī lielāks uzsvars uz augstākās vadības iesaistīšanos vadības sistēmā, piemēram, līderību. Vienlaikus jaunais standarts ir arī vieglāk lietojams pakalpojumu nozares uzņēmumos, jo 2/3 no Eiropas Savienības uzņēmumiem darbojas pakalpojumu jomā. Ņemot vērā uzņēmumu rīcībā esošos resursus, uzņēmumi var izvēlēties vai nu sekot kāda standarta prasībām, vai mēģināt paaugstināt savu sniegumu, izmantojot noteiktus izcilības principus, kas tika apstiprināti 2012. gadā. Izcilības koncepcija ietver astoņus principus: līdzsvarota rezultātu sasniegšana; klientu vajadzībām atbilstošas pievienotās vērtības radīšana; vadīšana ar vīziju, iedvesmu un godprātību; procesu pieeja; darbinieku iesaistīšana un attīstība panākumu gūšanai; radošuma un inovāciju atbalstīšana; partnerattiecību veidošana; atbildība par ilgtspējīgu nākotni. Visi šie principi nosaka, ka uzņēmumi, kuru darbība orientēta uz izcilības sasniegšanu, cenšas paaugstināt savu piedāvāto produktu un pakalpojumu pievienotu vērtību, mēģinot labāk izprast un paredzēt savu klientu vēlmes un vajadzības. Šādos uzņēmumos līderi ir tie, kuri veido nākotni, un, lai to sasniegtu, uzņēmumam jāievēro noteiktas vērtības un ētiska rīcība. Būtiski ir ari uzticēties un pilnvarot uzņēmuma darbiniekus. Publicēts laikrakstā "Dienas Bizness" 28.06.2017.

Dalīties