Anda Batraga, Jeļena Šalkovska, LU Biznesa, vadības un ekonomikas fakultātes asoc. prof. un docentes

Aizvadītajos gados reklāmas nozarē pasaulē ir vērojama strauja attīstība. Mūsdienu piesātinātajā komunikācijas telpā, kur ik dienas, piemēram, Latvijas patērētājs saņem vairāk nekā 10 tūkst, komunikācijas ziņojumus, prasības attiecībā uz ziņu nodošanu mainās. Uzņēmumi arvien biežāk izmanto līdz šim neierastus un netradicionālus reklāmas veidus. Kā viens no iemesliem ir lielais reklāmas piesātinājums. Tādējādi arvien biežāk reklāmā tiek pielietotas metodes, kas izmanto laiku, enerģiju un iztēli, lai samazinātu mārketinga budžetu. Tā ir māksla pievērst patērētāju uzmanību ar nestandarta un radošu līdzekļu palīdzību.

Viens no efektīviem mūsdienu netradicionālajiem risinājumiem mārketingā ir sensoro sajūtu mārketings, kas izmanto tādus sensoros stimulus kā redze, dzirde, tauste, garša, smarža. Tie var ietekmēt cilvēku emocijas, apziņu un nervu sistēmu. Stimuli iedarbojas uz cilvēka maņu orgāniem, kas sazinās ar smadzenēm un iedarbina konkrētas cilvēka atmiņas. Saņemtajiem signāliem ir svarīga nozīme cilvēka patēriņa paradumos un dzīves stilā.  Lai ietekmētu patērētāju uzvedību un lēmumu pieņemšanu, nepietiek tikai ar produkta vizuālo reklāmu, uzņēmumiem jāspēj radīt pilnīgs sensoro sajūtu un emocionālo elementu pieredzes baudījums. Sajūtu integrēšana zīmola stratēģijā ietekmē patērētāja uzvedību. Tiek veidotas pozitīvas asociācijas un emocionāla piesaiste zīmolam, kā arī vairota tā atpazīstamība. Uzņēmums savu zīmolu patērētājiem var prezentēt, integrējot visas piecas sajūtu maņas zīmola elementos. Lielisks piemērs ir Coca-Cola, kas savā zīmolvedībā izmanto sensorās sajūtas. Coca-Cola zīmolā integrētas visas piecas sensorās sajūtas - unikāls stikla pudelītes dizains (tauste), gāzētā dzēriena atvēršanas skaņa un burbuļošana (dzirde), vizuālā identitāte (redze), neatklātā dzēriena recepte un unikālā garša (garša un smarža). Nosauktie piemēri ir tikai neliela daļa no zīmola Coca-Cola pielietotajiem paņēmieniem. Latvijas tirgus kapacitāte nav liela, tāpēc salīdzinājumā ar pasaules praksi, netradicionālie risinājumi tiek izmantoti daudz retāk un uzskatīti par dārgiem. Tomēr svarīgi atcerēties, ka tieši netradicionālie risinājumi ietver radošu domāšanu un iztēles integrēšanu reklāmas kampaņās, kas būtiski ietekmē to efektivitāti. Tāpēc, iespējams, ka līdzšinējie uzņēmuma izvēlētie "netradicionālie" risinājumi nemaz nav tik neordināri, ja to realizācijas izmaksas ir augstākas nekā tradicionālajām reklāmas kampaņām.  Publicēts laikrakstā "Dienas Bizness" 26.06.2017.

Dalīties