Anda Batraga, Jeļena Šalkovska, LU Biznesa, vadības un ekonomikas fakultātes asociēta profesore un docente

Arvien aktuālāki kļūst jautājumi par klimata pārmaiņām un globālo sasilšanu, resursu izsīkšanu, pārapdzīvotību, pieaugošo nevienlīdzību un citi nozīmīgi temati, no kuru risinājuma ir atkarīga mūsu kopīgā nākotne. Neraugoties uz šo izaicinājumu nozīmīgumu un potenciālo negatīvo ietekmi, ne visi uzņēmumi, kas darbojas Latvijas tirgū, ir vēlējušies un spējuši mainīt darbības veidu no tradicionāla uz ilgtspējīgāku. Ir jāspēj apzināties globālo izaicinājumu ietekmi un ilgtspējīgas attīstības nepieciešamības nozīmi - gan cilvēkiem, gan uzņēmējiem, gan visai sabiedrībai kopumā. Ilgtspējīga attīstība ir nepārtraukts pārmaiņu process, kurā visām iesaistītajām pusēm ir jānodrošina izaugsme, kas apmierina pašreizējo patērētāju vēlmes un vajadzības, bet neapdraud arī nākotnes patērētāju vēlmes un vajadzības.

Šāda attīstība paredz produktu un pakalpojumu ilgtspējīgu risinājumu radīšanu. Diemžēl ilgtspējīga attīstība ne tikai Latvijā, bet arī pasaulē nereti tiek uzskatīta par brīvprātīgu uzņēmuma iniciatīvu, nevis neatņemamu mūsdienu korporatīvās kultūras un uzņēmējdarbības sastāvdaļu. Šāda pieeja būtiski kavē ilgtspējīgu uzņēmumu attīstību un labākas nākotnes nodrošināšanu. Piemēram, Latvijas uzņēmējdarbības vidē pēdējo gadu laikā arvien lielāka uzmanība tiek pievērsta atbildībai pret apkārtējo vidi. Interesējamies par labākiem un ilgtspējīgākiem risinājumiem, bet problēmas galvenokārt tiek risinātas tikai lokālā vai reģionālā ietvarā. Šāda «viensētnieku» pieeja ierobežo plašākas pozitīvās ietekmes iespējamību. Tāpēc jāapzinās, ka Latvija ir ne tikai daļa no globālā tirgus, bet arī daļa no globālo izaicinājumu risinājuma, un kopā ar pārējām valstīm esam vienlīdz atbildīgi par ilgtspējīgu risinājumu radīšanu. Latvijas uzņēmēji ilgtspējīgu attīstību asociē, galvenokārt, ar stabilitāti, stratēģiju, ilgtermiņu un peļņu, jeb ar ekonomiskās attīstības aspektiem, attiecīgi neveicinot uzņēmuma un zīmolu attīstību ilgtspējīgi. Arī Latvijas patērētāju ilgtspējas koncepcijas izpratne ir nepietiekama, jo ilgtspējīgas attīstības pamatā ir spēja identificēt un atpazīt tās darbības pamatprincipus. Tikai tad, ja pietiekami daudz zināšanu, ir iespējams definēt kopīgus mērķus un mainīt uzvedību. Tāpēc, lai panāktu būtiskas izmaiņas, ir nepieciešams izglītot gan uzņēmumus, gan sabiedrību, veidojot vienotu izpratni par Latvijas ilgtspējīgu attīstību un tās ieguldījumu globālo pārmaiņu veicināšanā.  Publicēts "Dienas Biznesā" 22.06.2017.

Dalīties