Ramona Rupeika-Apoga, LU Biznesa, vadības un ekonomikas fakultātes profesore

Saskaņā ar jaunāko Globālo finanšu centru indeksu GFCI22 nozīmīgākie nozares spēlētāji Rietumeiropā ir Londona, Cīrihe, Frankfurte, Luksemburga un Ženēva. Eiropas ietekmīgākā piecinieka nozīme pēdējā laikā ir tikai pieaugusi, it īpaši Frankfurtes, jaunākajā indeksā pakāpjoties par 12 pozīcijām. Savukārt Āzijā vadošie finanšu centri ir Honkonga, Singapūra, bet Sanhajas, Pekinas, Šeņdžeņas un Guandžou straujā izaugsme palielina Ķīnas dominanci šajā reģionā.

Latīņamerikā un Kārību jūras reģionā - Bermudu salas (29. vieta), Kaimanu salas (31.vieta) un Britu Virdžīnu salas (37. vieta) veido TOP3 ārzonu centrus, un to nozīme ir tikai palielinājusies. Tomēr joprojām Sanpaulu ir TOP Latīņamerikas centrs GFCI22, ieņemot 63. vietu. Pirmo reizi Trinidāda un Tobago (bijusi Latvijas kolonija) ir ienākušas indeksā, ieņemot jau 65. vietu. Tuvajos Austrumos un Āfrikā finanšu centri parāda jauktus rezultātus, Dubaijai un Kasablankai nedaudz krītot, bet citiem centriem reģionā kāpjot. Austrumeiropā un Centrālajā Āzijā visi reģiona centri paaugstināja savus reitingus. Kipra, Atēnas, Sanktpēterburgā un Maskava atguvušās no saviem nesenajiem kritumiem. Līderpozīcijas šajā reģionā joprojām ieņem Varšava (41.vieta), Tallina (42.vieta) un Rīga (45.vieta). Analizējot jaunāko indeksu un uzdodot jautājumu tā veidotājam Markam Jendlem (Mark Yeandle), ar ko Igaunija ir pārāka par Latviju, saņemu atbildi: kaut arī kopējais Igaunijas reitings ir 640 punkti, bet Latvijai -631 punkts, viņaprāt, starpība ir nenozīmīga un abas valstis liktu vienā līmenī.  Lai attīstītu Rīgas kā reģionāla finanšu centra pozicionējumu, ir vērts ieklausīties Jendles pārdomās par starptautisko finanšu centru patieso dabu. Viņš akcentē, ka nevar kļūt par veiksmīgu starptautisku finanšu centru bez starptautiskiem cilvēkiem, tāpēc Rīgai savas konkurētspējas celšanai ir nopietni jādomā par šādu speciālistu piesaisti.  Veiksmīgi cilvēki vēlas dzīvot veiksmīgās vietās, tāpēc Rīgai ir jārada šādas vietas tēls. Indeksa autors atgādina, ka reputācija ir pats svarīgākais. Lai to izveidotu, ir nepieciešami 20 gadi, bet pietiek ar piecām minūtēm, lai to sagrautu.  Cilvēki vēlas dzīvot kosmopolītiskās vietās un pievienoties grupām (gravitate to clusters), bet uzticēšanās ir «līme, kas satur visas attiecības kopā». Pārdomu vērts ir jautājums par to, kas nākotnē varētu būt tas magnēts, kas pievelk un notur Rīgā veiksmīgus cilvēkus un naudu.  Publicēts laikrakstā "Dienas Bizness" 08.11.2017.

Share