2016.gada 25.novembrī plkst. 12.00 LU Vadībzinātnes un Demogrāfijas promocijas padomes atklātā sēdē Rīgā, Aspazijas bulv.5, 322.auditorijā promocijas darbu doktora zinātniskā grāda iegūšanai Vadībzinātnē (Dr.sc.admin.) aizstāvēs MARKUS BAUR.

Nozare – vadībzinātne, apakšnozare – uzņēmējdarbības vadība. Darba zinātniskais vadītājs: prof. J.Neuert Recenzenti - profesore Dr.oec. Signe Bāliņa; Latvijas Universitāte, profesore Dr.oec. Tatjana Tambovceva, Rīgas Tehniskā Universitāte, profesore Dr.oec. Agita Līviņa, Vidzemes Augstskola Pēctecība - milzīgs transformācijas solis ģimenes uzņēmumā - ir šajā pētniecības jomā sākotnēji galvenais temats. Lai gan daudz kas ir veikts, lai labāk izprastu ģimenes uzņēmuma jēdzienu kopumā un jo īpaši pēctecību, pēctecības pētījumi joprojām izraisa zinātnieku interesi. Galu galā, lielākā daļa ģimenes uzņēmumu līdz trešajai īpašnieku paaudzei nenodzīvo, un vairākos ziņojumos minēts satraucoši liels gaidāmo pārmantošanas notikumu skaits daudzos ģimenes uzņēmumos visā Eiropā, ASV un Āzijā.  Šī pētījuma mērķis ir noteikt potenciālos faktorus, kas veicina efektīvu pārmantošanu, izmantojot pārmantotāju viedokļus. Tiek definēts, ka pārmantošana ir veiksmīga, ja a) pārmantošana ir notikusi un ir apstiprināts, ka tā ir pabeigta, b) pārņēmēja, kā arī visu ģimenes locekļu mērķi ir sasniegti bez ievērojamām pretrunām. Sasniedzot savus mērķus, pārmantotāji uztver pārmantošanu kā veiksmīgu. Tādēļ pārmantošanas panākumus galvenokārt subjektīvi novērtē pārņēmējs. Lai tālāk novērtētu pārņemšanas panākumus, noteikts papildu apgalvojums: „Ja pārmantošana ir veiksmīga, uzlabojas uzņēmuma sniegums”. Galvenā tēze, kas izvirzīta aizstāvēšanai (apstiprināšanai) tādēļ ir: jo vairāk tiek ievēroti konkrēti ģimenes uzņēmumu sistēmu galvenie faktori, jo pārmantošana ir efektīvāka.  Izpētot veiksmes faktorus, kas veicina ģimenes uzņēmumu pārmantošanas procesa efektivitāti, šis pētījums jo īpaši pievēršas pārmantotāju viedokļiem. Pamatojoties uz sistēmu teorijas ietvaru un izmantojot secīgu skaidrojošu pētniecības stratēģiju, tika veiktas 13 problēmvērstas intervijas ar sekmīgiem vidēja lieluma ģimenes uzņēmumu pārmantotājiem, lai novērtētu rezultātus, tika izmantota tiešsaistes aptauja, kurā piedalījās 65 respondenti. Lai veiktu triangulāciju, rezultāti pēc tam novērtēti un apstiprināti ekspertu aptaujā. Rezultātā šis darbs piedāvā jaunus secinājumus, kas izmantojami vadības praksē un iegūti, pamatojoties uz 14 pamatfaktoriem, kuri ir iedalīti četrās sistēmās un apkopoti uzņēmuma pārmantošanas inovatīvā modelī („PMEP”). Ar promocijas darbu var iepazīties LU bibliotēkā Rīgā, Raiņa bulvārī 19.

Share