ANDA BATRAGA, JEĻENA ŠALKOVSKA LU Biznesa, vadības un ekonomikas fakultātes asoc. prof, un docente

Tirgus piesātinājums ik gadu pieaug, pakļaujot patērētājus arvien lielākam mārketinga ziņojumu un aktivitāšu skaitam. Tomēr diennaktī ir tikai 24 stundas. Patērētāji uztver tikai niecīgu daļu no visas mārketinga informācijas, kas parādās mediju telpā. Vēl vairāk - laika gaitā patērētāji pielāgojas dinamiskajai videi un kļūst neuzņēmīgāki pret mārketinga ziņojumiem.

Lai uzņēmumi varētu izstrādāt efektīvu inovatīvā mārketinga stratēģiju, ir jāpazīst mērķauditorija. Patērētāji nepārtraukti maina savus iepirkšanās paradumus, komunikācijas veidus, pielāgojoties tehnoloģiju attīstības tendencēm. Mūsdienās mārketinga aktivitātes nereti izpaužas kā pastiprinātas patērētāju uzmanības pievēršana, tāpēc uzņēmumiem ir jābūt pārliecinātiem, ka sniegtie ziņojumi ir patērētājiem vērtīgi, pretējā gadījumā patērētāji ar laiku vairs uz tiem nereaģēs. Daudzviet pasaulē popularitāti gūst dažādu papildu elementu iesaistīšana mārketinga komunikācijā, piemēram, interaktīvi ekrāni, virtuālā un paplašinātā realitāte, smaržas, skaņas, tekstūra u. tml. Tos var izmantot, lai piesaistītu uzmanību, lai veicinātu pārdošanas apjomu, lai uzlabotu zīmola atpazīstamību, kā arī lai veicinātu pozitīvu zīmola tēlu. Latvijā pašlaik šie paņēmieni tiek izmantoti salīdzinoši reti, jo mūsu tirgus vēl nav tik piesātināts kā, piemēram, Rietumeiropā, ASV vai Japānā. Bet, skatoties no otras puses, - mūsu uzņēmēji šo pieeju var izmantot kā iespēju palielināt savu tirgus daļu, aktīvāk darbojoties tirgū un izmantojot inovatīvā mārketinga sniegtās iespējas.  Reizēm pret inovatīvo mārketingu ir noraidoša attieksme, jo vārds «inovatīvs» asociējas ar tehnoloģiju inovācijām, kas vairumā gadījumu prasa lielas investīcijas un ir saistītas ar zināmu risku. Tomēr inovatīvais mārketings ne vienmēr ir saistīts ar lielākām izmaksām. Gluži pretēji - atjautīga pieeja esošo resursu pielietojumā vai komunikācijā ar klientiem var izmaksāt mazāk nekā tradicionālās vai populārās pieejas, kā arī tās var būt krietni efektīvākas mērķauditorijas sasniegšanā. Inovatīvā mārketinga galvenais mērķis ir izcelties starp konkurentiem. Patērētāji Latvijā ir atvērti inovācijām un uzskata, ka mārketinga komunikācijā ir nepieciešami jauni risinājumi, tāpēc tas ir tikai laika jautājums, kad uzņēmumi sadzirdēs Latvijas patērētājus un inovatīvo mārketingu sāks aktīvāk izmantot.  Publicēts Dienas Biznesā 13.06.2017.

Share