2018.gada 13.aprīlī plkst. 10.00 LU Vadībzinātnes un Demogrāfijas promocijas padomes atklātā sēdē Rīgā, Aspazijas bulv.5, 322.auditorijā promocijas darbu doktora zinātniskā grāda iegūšanai Vadībzinātnē (Dr.sc.admin.) aizstāvēs Manuels Edmunds Vošanks (Manuel Edmund Waschank).

Tēma – „Lēmumu pieņemšanas procesu brieduma ietekme uz lēmumu pieņemšanas efektivitāti” Nozare – vadībzinātne, apakšnozare – uzņēmējdarbības vadība. Darba zinātniskais vadītājs: Prof. Dr.rer.soc.oec. E. Helmut Zsifkovits Recenzenti: 1) Andrejs Cekuls, Dr.sc.admin., asoc. profesors, Latvijas Universitāte 2) Ieva Brence, Dr.sc.admin., asoc. profesore, RISEBA 3) Tatjana Tambovceva, Dr.oec., profesore, Rīgas Tehniskā Universitāte   Pētījuma mērķis: Lēmumu pieņemšanu var uzskatīt par vadības zinātnes un vadības prakses galveno daļu. Tomēr joprojām trūkst izpratnes par to, kuriem lēmumu pieņemšanas procesa panākumu faktoriem ir galvenā loma lēmumu pieņemšanas rezultātu uzlabošanā. Tādēļ šajā promocijas darbā pētīta galveno lēmumu pieņemšanas procesa panākumu faktoru, kurus definē kā lēmumu pieņemšanas procesa briedumu, ietekmi uz lēmumu pieņemšanas rezultātiem, kurus definē kā lēmumu pieņemšanas efektivitāti, pievēršoties stratēģisko piegādātāju atlases procesam ražošanas uzņēmumos kā uzdevuma piemēram biznesa vadības lēmumu pieņemšanā. Turklāt, šajā pētījumā analizēta uzņēmuma iekšējo noteicošo faktoru starpniecības ietekme uz stratēģisko piegādātāju atlases procesu. Pētījuma dizains/pieeja: Promocijas darbs pamatojas uz “kritiskā racionālisma” jēdzienu, kas nozīmē, ka izstrādātā pakāpeniskā teorētiska sistēma ir jāpārbauda empīriskajā vidē. Empīriskie pierādījumi ir gūti, izmantojot laboratorijas eksperimentu un izpēti uz vietām ražošanas uzņēmumos. Turklāt autors, pamatojoties uz jaunākajām programmatūras tehnoloģijām (piemēram, strukturālo vienādojumu modelēšanu), ir izmantojis statistikas procedūru klāstu. Secinājumi: galvenie šī pētījuma secinājumi atbalsta pamata hipotēzi, ka stratēģisko piegādātāju atlases procesā pastāv būtiska lēmumu pieņemšanas procesu brieduma ietekme uz lēmumu pieņemšanas efektivitāti. Izmantotās statistiskās procedūras nodrošina būtiskus pierādījumus, kas pamato šo apgalvojumu: laboratorijas eksperiments parāda ievērojamu lēmumu pieņemšanas procesa brieduma ietekmi uz lēmumu pieņemšanas ekonomisko efektivitāti un ļoti nozīmīgu ietekmi uz lēmumu pieņemšanas sociāli psiholoģisko efektivitāti. Arī izpēte uz vietām parāda ļoti nozīmīgu lēmumu pieņemšanas procesa brieduma ietekmi uz lēmumu pieņemšanas ekonomisko efektivitāti un ļoti nozīmīgu ietekmi uz lēmumu pieņemšanas sociāli psiholoģisko efektivitāti. Pārsteidzošā kārtā, pārbaudītie uzņēmuma iekšējie faktori, piemēram, vadītāja pieredze, vadītāja izglītība un uzņēmuma stimulēšanas iniciatīvas stratēģisko piegādātāju atlases procesu būtiski neietekmēja. Oriģinalitāte/vērtība: autors izveidojis jaunu lēmumu pieņemšanas procesu brieduma ietvaru, kas tālāk attīsta pastāvošās jaunākās koncepcijas un arī visaptverošu pieeju lēmumu pieņemšanas efektivitātes izvērtēšanai. Turklāt promocijas darbs papildina pētījumus aprakstošajā lēmumu pieņemšanas teorijā, pievēršoties stratēģisko piegādātāju atlases procesam ražošanas uzņēmumos, par kuru ir īpaši maz empīrisko pētījumu. Atslēgvārdi: lēmumu pieņemšana, lēmumu pieņemšanas procesa briedums, lēmumu pieņemšanas procesa efektivitāte, stratēģisko piegādātāju izvēles process. Ar promocijas darbu var iepazīties LU bibliotēkā Rīgā, Raiņa bulvārī 19.  

Share