Andžela Veselova, LU Biznesa, vadības un ekonomikas fakultātes lektore

Galvenais uzņēmuma konkurētspējas priekšnosacījums ir kvalitāte, kas sevī ietver trīs elementus - procesu, rezultātu un vērtību. Nevar apšaubīt arī efektivitātes (rezultāta un izmaksu attiecības), kā arī inovāciju nozīmību. Jautājums - cik daudz Latvijā strādājošo uzņēmumu saskata šajos pamatelementos iespēju parādīt un attīstīt savu izcilību? Un vai tas viņiem ir vispār nepieciešams? Ja tiktu jautāts uzņēmēju viedoklis, gribētu cerēt, ka pārsvarā tiktu sniegtas pozitīvas atbildes. Protams, jāņem vērā, ka Latvijas tirgus nav pārāk liels, līdz ar to konkurences līmenis atsevišķās produktu un pakalpojumu grupās nav pārāk augsts, tāpēc uzņēmēji jūtas pietiekami komfortabli un jautājums par izcilību viņiem ir sekundārs.

Iedziļinoties sīkāk konkurētspējas priekšrocību būtībā, redzams, ka visi minētie elementi nodrošina ne tikai produkta vai pakalpojuma vērtību un patērētāja vajadzību apmierināšanu, bet ari uzņēmuma mērķu sasniegšanu. Un tas ir svarīgi katram uzņēmumam neatkarīgi no lieluma un darbības jomas, jo tas tiešā veidā ietekmēs uzņēmuma darbības rādītājus - apgrozījumu, klientu skaitu, peļņu utt. Jāatzīmē, ka kvalitāte, efektivitāte, kā arī inovācijas atrodas noteiktā mijiedarbībā. Proti, jo kvalitatīvāks tiks saražots produkts vai sniegts pakalpojums, jo mazāk būs jāvelta laiks un līdzekļi produktu pārstrādei vai pakalpojuma atkārtotai sniegšanai, kas tiešā veidā ietekmēs uzņēmuma darbības efektivitāti - mazāk garantijas izmaksu, pārstrādes izmaksu, soda naudu utt. Nedaudz atšķirīga situācija ir attiecībā uz inovācijām un to piedāvāšanu tirgū. Lai arī cik precīzi uzņēmumi censtos prognozēt patērētāju vēlmes vai konkurentu uzlabojumus, saglabājas risks, ka jaunais produkts vai pakalpojums negūs klientu atzinību. Līdz ar to izcilības sasniegšana inovācijas var nest arī neveiksmi. Bet nekļūdās tikai tas, kurš neko nedara, un arī neveiksmes var padarīt uzņēmumu stiprāku, jo dod iespēju mācīties. No konkurētspējas viedokļa pastāv dažādi rādītāji, kas ļauj spriest par inovāciju līmeni uzņēmumos, tādējādi zināmā mērā novērtējot uzņēmumu izcilību tieši no inovāciju viedokļa, piemēram, izpētes un attīstības darbu efektivitātes rādītāji, tāpat arī preču, uz kurām uzņēmumam ir īpašuma tiesības, kā arī jaunu produktu un pakalpojumu pārdošanas īpatsvars u.c. Jāatceras, ka izcilība nozīmē būt labākajam, un tas, kādā veidā katrs uzņēmums to izvēlas panākt - ar kvalitāti, efektivitāti vai inovācijām -, ir paša ziņā.  Publicēts laikrakstā "Dienas Bizness" 21.06.2017.

Share